onsdag 16 november 2011

Dag 6

Började dagen med ett museum, musée des Beaux-Arts. Trevligt museum som låg i tre helt olika (till utseendet) byggnader som satt ihop med yunnlar under marken. De hade ingen enorm samling men deras rum med modern konst var riktigt bra och de hade en imponerande samling konst och föremål från medeltiden.
jag spenderade en längre stund av dagen på gatan ste-Catherine som är en stor shoppinggata. Gick mest runt och tittade men hittade även ett litet fynd en analog kamera, en Diana F+ daybreak från Urban Outfitters. Jag har funderat på att köpa en sådan ett bra tag nu och denna var nedsatt till halva priset = meningen att jag skulle köpa. Blev svart/vit film till den. När jag berättade för Naci att jag jag köpt en analog kamera tittade hon väldigt konstigt på mig och frågade pourquoi? (varför?).. Jag är romantiker när det gäller vissa grejer, so what?!
Vid fem-sextiden mötte jag upp Naci och en vän till henne för en tur på musée d'art contemporain. Just nu pågår Quebecs triennial. Det var inte min grej men är går säkert att uppskatta för den som gillar denna sorts samtida konst med installationer och liknande. Oh well, okej var det ändå.
Efter det drog vi till en annan stadsdel och käkade middag, nudlar med välj-själv-tema. Ännu en chokladbrownie hos Juliette & chocolat till efterrätt och sedan bio! Vi såg Café de Flore, en Qubecoisisk film med bla Vanessa Paradis. Filmen var väldigt bra, lite jobbig och lite rolig men det jobbigaste var nästan att de pratade kanadensisk franksa. Det är som danska ungefär, lite grötigt. Jag satt och önskade mig text. En del av filmen (med Vanessa) utspelade sig i Paris, där fattade jag allt perfekt.. hur som helst trillade poletten ner tills slut och jag kunde reda ut allt de sagt innan filmens slut. Om man vill se filmen rekommenderar jag text. Men den är värd att se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar