tisdag 15 november 2011

Dag 5

Åkte runt lite i Montréal och kollade in lite saker som guideboken tyckte man skulle se (hehe). Tunnelbanesystemet är inte så stort (3,5 linjer) eller vidare tätt så det tar en sekund att lära sig.
Åkte och kollade in olympiastadion.
Och jag åkte ut till Parc Jean-Drapeau som ungefär är två öar mitt emot gamla staden där det händer en del grejer. Eller det ska väl hända en del grejer men jag antar att november inte är högsäsong för lugnt och stilla var det. I alla fall. I parken finns en del grejer som var med på världsutställningen 1967 som tex en gigantisk skulptur och en biosfär. På ena ön ligger en "olympisk pool" för rodd och liknande och en Formel 1 bana som har använts och som de tydligen vill ska användas igen. Jag som är ett F1 fan gick självklart runt lite på banan.. :)
Jag hade en najs vy över stan från ena ön.Kände sedan att jag ju kunde ta och se gamla staden i dagsljus också så jag tog mig dit. Gick även in i den stora katedralen de har där. Guds hus i Montréal är väldigt vackert(dock ej på bild kanske). Säger bara det.
Kanske har sagt det men det kryllar av kyrkor och andra intressanta byggnader i Montréal, de är överallt! Och, byggnationen är överlag låg vilket gör staden lugn och vänlig.
På kvällen testade jag ännu en sak ur guideboken och något som tydligen är väldigt populärt i Montréal, rökt kött. Schwartz's hette stället och man fick sitt rökta kött (en massiv hög av det) i en macka med senap. Valet stod i vad man ville ha till (cole slaw) och hur fett man ville ha köttet (lite, mellan eller mycket). Låter slafsigt men var skitgott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar