fredag 25 mars 2011

Äntligen inlämnat!

Pust!
Den här veckan var sista veckan för de två delkurser som vi haft samtidigt. Det betyder även att vi haft inlämning på två hemtentor den här veckan. Det betyder också att jag suttit framför datorn eller med kurslitteratur under näsan hela veckan. I onsdags lämnade jag inte ens lägenheten för att träna.
Men. Sedan kl 14.03 i eftermiddag är jag klar! Woohoo!
Om jag har gjort ett bra jobb är omöjligt för mig att säga, i alla fall när det gäller ena kursen. "Skönhetens mask" heter den och handlade om porträtt och hur man framställde sig genom sådana. Sjukt intressant kurs men jag är verkligen dålig på att analysera bilder. Jag läser om och om igen om betydelser osv. men inget verkar fastna trots intresset. Suck. Men jag har jobbat hårt efter bästa förmåga och hoppas att det räcker.
Den andra kursen, "den moderna stadens födelse", var också sjukt intressant och där lärde jag mig att jag nog ska bli lokalhistoriker. Jag är visst mer intresserad av arkitekturhistoria och byggnader (och Eskilstuna) än jag trodde. Jag verkar vara lite bättre på det än bildanalys.

Nu återstår bara halva terminen, en teori- och metodkurs och en uppsats innan det blir sommar.
Men först; Helg.

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag ska läsa Skönhetens mask i höst och undrade om du kunde ge mig lite tips angående kurslitteraturen. Var alla böcker nödvändiga att ha? Listan är så sjukt lång! / Stephanie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan svara här, jag går in och kollar :)

      Radera
  2. Ursäkta sent svar! Såg kommentaren först nu. Vad jag kan komma ihåg hade jag inte så många böcker i den kursen. Det var lärarens egna avhandling och sedan två andra böcker har jag för mig.
    Hoppas det löste sig för dig! (för jag antar att kursen började förra veckan).

    SvaraRadera