fredag 7 oktober 2011

Firenze!

Jag har som filosofi att man helst bara ska göra sådant man tycker är roligt och vill göra. Nu inser ju även jag att detta inte går att uppnå HELA tiden, man måste plugga eller jobba också och alla har inte turen att få arbeta med något de älskar. MEN. Ibland ska man bara ge in för det man känner för (såvida det inte skadar någon annan) och njuta!
Jag kände ett STORT behov att att återse Florens, så då åkte jag dit helt enkelt. Jag tog med en person som jag vet är lika intresserad som jag är av att titta på en massa byggnader och så, i tisdags kväll, åkte vi iväg.
På två dagar (ons-tors) hinner man en massa roligt som en rundtur i historiska centrum (och fotografering av en massa platser jag brukade vara vid när jag bodde där) samt en hel del glass, mat och shopping!

Jag började vistelsen med att ta med mitt resesällskap på en promenad runt staden som startade med en tur upp till Piazzale Michelangiolo, en perfekt utsiktsplats.

Här är en fantastisk byggnad, den berömda Domen och det förträffliga resesällskapet, Linn (min mammas sambos dotter..).

Promenaden tog oss såklart förbi en hel hög kända och intressanta platser och byggnader tex; Domen, Piazza della Repubblica, Palazzo Vecchio och Ponte Vecchio..

Det finns en hel del annat att se förutom byggnader, konst och marknader kryllar det av! Vi tog en tur längs San Lorenzo marknaden (där man kan köpa alla skinnväskor man någonsin kan önska sig) och en sväng in på Mercato Centrale, saluhallen. (innan vi intog Massimo Dutti, Zara, Sephora och de andra affärerna, vem kan motstå en längre stund?).

Utsikten från hotellrummet (vi hade fönster åt två håll, vilket var riktigt uppskattat och oväntat med tanke på priset på rummet!), Domen åt ena hållet och Palazzo Vecchio åt andra hållet. Jag valde ett bra läge..

Det var några fler turister på besök.. som här på Piazza della Signoria.
Middag blev det också här i restaurangen/vinkällaren/ostaffären. Jättegod mat, jättegott (husets) rödvin och mysig atmosfär. Tummen upp lite extra för min pasta med kaninragu!

Hemma igen och supernöjd med blixtvisiten i underbara Florens! (Dock mindre nöjd över att behöva lämna 25 grader och solen..) Jag hann till och med göra lite research inför C-uppsatsen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar