torsdag 7 oktober 2010

Indianerna kallar det sött salt


Jag läste precis ut Indianerna kallar det sött salt av Marianne Greenwood, min inspirationskälla och idol sedan några månader tillbaka.
Denna svenska fotograf och levnadskonstnär (som jag skrivit om tidigare, har jag för mig) är tyvärr avliden sedan några år, annars hade det varit någon jag skulle stäva efter att få träffa!

Indianerna kallar det sött salt är en av hennes böcker om hennes livshistorier och här berättar hon om alla månader och år av resor runt i syd-, central- och nordamerika och allra mest om massa olika folkslag (mestadels indianstammar) som hon levt med och träffat på.
Boken kom ut 1975 och hon skriver om en del av alla dessa hemskheter som indianerna blev utsatta för.. och jag tänker, om det var så hemskt då, hur hemskt har det inte blivit efter det..?

Jag tänker också; men vilket liv hon levde!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar