tisdag 5 juli 2011

Bästa Patti

Förra veckan hade jag en Patti Smith-vecka. Jag läste hennes bok just kids om hennes och Robert Mappelthorpes gemensamma liv.
Boken är ju inte direkt någon nyhet under solen men jag har alltså inte läst den före nu. Pinsamt, jag vet. Jag har länge tänkt köpa den men inte haft tid till att läsa den så jag har väntat. Nu klickade jag hem den i svensk översättning (men jag måste läsa den på engelska också).
Ändå är jag absolut inte främmande för hennes musik, poesi och språk och utan att ha läst just kids på originalspråk måste jag såga att jag känner igen en bra översättning när jag ser den! Även på svenska var det som Patti satt i mitt huvud och läste högt. Strålande! Boken är för övrigt sjukt vacker..!

Jag passade även på att se om hennes dokumentär Dream of life som jag har stående i filmsamlingen. Dokumentären är lite långsam men få filmer ger mig så mycket inspiration som den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar