fredag 9 september 2011

Min "You've got mail"-runda m.m.

Till besöket i New York i augusti hade jag bestämt mig för att gå i spåren till en av de filmer som jag sett flest gånger, You've got mail med Tom Hanks och Meg Ryan. Jag älskar den och så är det bara.
Jag knåpade ihop en liten runda, mest baserat på extramaterialet på DVD:n (utan att eg ta hänsyn till att filmen släpptes typ 1998..) Trots detta vara det bara en punkt på listan som inte längre låg där jag trodde men det gjorde inget för den punkten var eg obetydlig.
Rundan var helt förlagd till Upper west side där filmen spelades in och utspelar sig, blev inte alls i någon slags ordning som de visas i filmen utan mer "börja högst upp och gå ner".
Startpunkten på min dag var underbar och hade jag bara sett den hade jag ändå varit nöjd. Den mysiga plats jag började min dag på var trädgården på 91 st street i Riverside Park, platsen tom och Meg möts på i slutet av filmen och hon får veta att det hela tiden varit han som skrivit. Trädgården luktade fantastiskt av alla blommande växter och parken är lugn och skön och jag var den enda av alla människor som hade vanliga kläder på mig, alla andra joggade runt där, till synes nöjda med livet.

Sedan blev det en tur till Barnes & Nobel (som inte är med i filmen med är det "Fox books ska likna") för lite litteratur.
Där inne fanns allt! Jag ville köpa hur många böcker som helst men nöjde mig med ett exemplar av Harriet Beecher Stowes "Onkel Tom's cabin" (jättebra klassiker som jag läst flera gånger men inte haft i bokhyllan). En skrivbok med Penguin omslag fick även det fälja med mig. Det sjuka är att omslaget passar perfekt in på You've got mail-rundan (och jag kom inte på det före jag kom hem) eftersom det är "Kathleens" favoritbok och den hon har med sig när de ska mötas på fiket. Cafe Lalo heter det förresten och dit gick jag för att äta lunch. Eller Brunch eg..
Mätt och belåten fortsatte jag mot Zabar's en mataffär som har saluhallskänsla. Det är där Megs rollfigur handlar och står i fel kö och Toms figur hjälper henne. Ett underbart ställe! Bodde jag i NY skulle jag handla där. Inte var det dyrt heller och det luktade verkligen mat. Vilken lyx va?! Annars luktar inte mataffärer någonting..
Zabar's följdes av ännu mer mysig promenad genom Upper west side och förbi Verdi Square där Meg och Tom sitter efter de varit på marknaden, en plats som var fin men som inte var lätt att fota tyvärr.. Efter fler små stopp avslutade jag rundan (okej, jag fortsatte att gå runt i staden, men bytte område och agenda) med en hot dog på Grey's Papaya, stället där Meg och Toms roller äter lunch innan slutscenen. Korven var god och billig och jag var helt klart nöjd med min runda!En annan av dagarna när jag strosade längs Bleecker street stötte jag på en restaurang som förekommer flera gånger i en annan film jag sett ett antal gånger. Prime heter filmen (med Uma Thurman och Meryl Streep), vad restaurangen heter vet jag inte men den är asiatisk.. När jag var inne på Barnes & Nobel såg jag en bok som jag ångrar nu att jag inte köpte. Det är boken som hela filmen Julie & Julia (med Meryl Streep och Amy Adams) kretsar runt; "Mastering the art of french cooking". Även då denna film kom för bara några år sedan har jag redan hunnit se den massor av gånger och är helt kär i den.. Men, ingen kokbok till mig :(. I Marc Jacobs bokaffär köpte jag dock något som relaterar till den filmen, nämligen en bok med breven mellan Julia Child och Avis DeVoto. Jag håller sakta på att läsa den nu och den är underbar!
Jag som är så nördig kanske ska se ut nästa film att följa i fotspåren.. vilken?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar