torsdag 22 april 2010

Multikulturell

Igår såg jag ett avsnitt av Tyra Banks talkshow och ämnet för dagen var folk som hade föräldrar av olika "raser"*/folkslag. Mest handlade det om personer som hade en vit och en svart förälder och att det oftast ogillade, eller till och med hatade ena sidan av sitt ursprung.

Ämnet intresserar mig för att jag alltid har önskat att jag hade olika folkslag/"raser" i mig. När jag var liten brukade jag fantisera att min mormor var från ett land min morfar från ett osv, så att jag skulle vara en blandning av olika folkslag och kulturer.
Jag ville få chansen att kunna massor av olika traditioner och veta massor om de kulturerna som jag hade i mig. Och främst av allt; jag ville kunna alla språken!
Så, jag tyckte att det var lite tråkigt att höra alla de där människorna prata om att de ogillade sin blandade "ras" när jag önskar att jag hade en liknande bakgrund. Nu är jag ju helsvensk och nöjd med det med. Det tjänar ju ingenting till att klaga över något som redan har skett och man inte kan göra något åt. Man ska väl alltid göra det bästa av det man har, har jag hört ;)

Men... Fortfarande kan jag önska att jag ska vakna upp en morgon och kunna alla språk utantill!... :) Hoppas det slår in (hehe).


*Vet inte om det är politiskt korrekt att säga ras om människor (jag tycker att vi alla är samma och vi härstammar väl ändå ur ca 40 00 pers som levde i Afrika efter senaste istiden..)men de använde det ordet på tvprogrammet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar