torsdag 21 mars 2013

Rom var det ja

Jag läser en magisterkurs som heter Konst och kontext i barockens Rom. Som en del av kursen får man chansen att åka till just Rom och kolla in allt vad de hade för sig under barocken. I alla hundra miljoner kyrkor och i stora palats och ute på gatan.
Så jag åkte till Rom.
Utan att från början vara intresserad av barocken. Nu är jag det.
Och jag lärde mig massor som förhoppningsvis har stannat kvar i hjärnan (information från skolan brukar ha en tendens att smita). Och jag fick träffa några av mina kurskamrater och läraren. Det händer inte ofta när man pluggar allt på distans ska jag säga. Och det var ett trevligt gäng! Vi var 8 st romresenärer med läraren, lagom grupp att hålla ihop vid luncher osv.
Ska jag vara ärlig var jag inte så sugen på att åka veckorna innan, men jag är jätteglad att jag gjorde det!

 ”Alla” säger att Rom är så härligt (Rom som jag ägnat noll intresse förut) och nu är jag villig att hålla med! Förutom att det är onödigt krånligt att följa kartan på de små gatorna (raka på kartan, svängande i verkligheten) var det bara fint och mysigt och intressant!

Här kommer en barockig bilkavalkad
(fast lite är nyare och lite är äldre)

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar