måndag 21 maj 2012

Paris, chérie av Ida Pyk

Det hade kommit ett paket till mig en dag när jag kom hem från jobbet förra veckan.. I det låg något som jag väntat på, Ida Pyks debutroman!
(Ödet, jag hade inte ens varit hemma från Paris ett dygn och så kommer en bok med titeln Paris, chérie hem.)


Redan samma kväll hade jag läst halva boken, en sådan bok är det. En sådan man bara läser och läser och inte vill släppa!

Boken är utläst.
Fin!
Bästa sortens ungdomsbok, för det är så den känns och det är allt som behövs för att jag ska sluka den (young at heart eller vad säger man?).
Det är lätt att bli ett med bokens "jag", så lätt att jag tror att jag är där.
Perfekta kapitel, sådana som jag själv skulle använda mig av om jag skrev. Sådana som jag själv använder mig av när jag sitter och fantiserar.
Kärlek, vänskap, osäkerhet, en dos jobbig hemsituation och Paris. Ett mycket lyckat recept!
En sådan där bok man kan läsa igen och igen för att det finns nyanser att upptäcka.
Vad handlar den om? Det säger jag inte. Det får ni veta när ni läser den, för det ska ni göra!

2 kommentarer: