onsdag 24 augusti 2011

San Francisco - Maui - New York

I måndags kom jag hem från en liten resa. En resa jag åkte på den 6:e augusti med min mamma, mina två bröder och mammas sambo. Resan blev till för att vi ville fira att mamma fyller 37 år nästa vecka (eller 50 år som hon egentligen fyller).

Vi började resan med att flyga i ungefär ett dygn. Menllanlandning på Newark för att sedan åka vidare till första stoppet, San Francsisco. Det var bara det att på Newark stod det att flyget var Cancelled. Inställt. Jaha. Paniken kom smygande. Vi har bara två dagar i SF.. illa. Vi sprang till Uniteds (flygbolagets) disk och frågade vad som händer. Inställt. Finns inte plats för 5 på något mer plan från den här flygplatsen. Men, eftersom ni ska vidare fixar vi plats på ett annat flygbolags plan fast från JFK flygplatsen. Det tar en timme att komma dit med taxi i lugn trafik. Hinner vi? Om ni åker nu, ja.
United betalade taxin och ombokningen. Vi sprang och hämtade våra väskor och kastar in oss i två taxibilar. Det är rush hour och miljoner bilar överallt. Taxichaufförerna är dock erfarna och vet att vi har iaf lite bråttom. Vi åker i ilfart sick sack genom vad jag hinner uppfatta är New Jersey, Staten Island, Queens och säkert något mer däremellan. Det är inte varje dag man får se en så stor del av staten New York. Och eftersom vi hann med flyget mot SF så måste jag erkänna att det var höjdpunkten på dagen!

San Francisco var underbart! Kanske i kallaste laget, ca 15 grader, men hur fint som hellst, trevliga människor och mysig, skön stämning! Vi var äkta turister och hoppade på en "hop on, hop off"-turistbuss för att se så mycket som möjligt + vi tog en båttur runt bukten. Så klart hinner man egentligen ingenting på ynka 2 dagar så jag ville inte åka därifrån.
Nästa resmål var dock Maui, så jag åkte självklart med dit.

Maui var också helt underbart! Galet vackert, fantastisk "Aloha"-inställning hos alla människor, varmt, härligt väder, stor variation på naturen och så mycket mer fina och härliga grejer att det blir en lång lista.
Vi hade hyrbil i 3 dagar. Dag 1 åkte vi runt västra Maui + tog oss till flygplatsen för att åka helikopter över västra delen och en annan ö. Himla häftigt! Jag måste åka helikopter igen säger jag bara! dag 2 med bil åkte vi "vägen till Hana", det är tydligen en stor turistattraktion att göra det. Vägen var kantad av regnskog och det fanns massvis med vattenfall och liknande längs vägen. 3:e dagen med bil åkte jag, mamma och Sven upp på Haleakala, Mauis största (slocknade) vulkan. Vägen dit visade ett tredje sorts landskap, mer som på fastlandet, med hagar och rancher och barrträd och eukalyptus. Vi åkte ända upp till kraterkanten. Kratern ska vara lika stor som Manhattan, men det är ofta dimmigt, även när vi var där, så vi såg inte mer än kanske 100 meter.. Häftigt var det ändå :) och man hade fantastisk utsikt där uppifrån! (jag är svag för "utsikter").
De andra dagarna låg vi mest i solen, snorklade lite, badade mycket (och var mycket rädd för hajar) och hade det underbart! En kväll var vi på en Luau (god mat och schysst hula-underhållning). Vi tog några turer in till den största staden som råkade ligga rätt nära området med hotellkomplex (Maui är annars förvånandsvärt "orört"), Lahaina. Från Lahainas hamn gjorde jag, Tomas och Sven en annan turistgrej. Vi åkte ubåt! Det var också häftigt, att se fiskarna och korallerna så nära utan att dyka. De störta djuren vi såg där nere var ett gäng rockor :)
Jag kan meddela att en vecka på Maui är ALLDELES för kort tid! Jag hade lätt kunnat stanna där minst en vecka till och bara ligga i vattnet/solen och njuta..
Men nu gick inte det. Vi hade ett plan till New York att hinna med!

New York är ju ett av svenskarnas favorit resmål så jag kanske inte behöver säga att man aldrig kan få för många dagar där. 3,5 är inte nog iaf.
Jag älskar min familj men att umgås hela tiden i två veckor kan bli lite mycket, så i NY passade jag på att springa runt ensam. De andra var nog heller inte så intresserade av att se det jag hade planerat in så det var absolut en win-win situation. Så klart passade jag på att äta frukost (en dag i underbara Central Park) och middag med dem iaf.
Jag besökte MoMA, gick min hemmagjorda "you've got mail"-runda och spenderade en dag Downtown och på Bleecker street (där jag sponsrade både Marc Jacobs och Cynthia Rowley)och en promenad på the high line. Vi alla tillsammans hann med en del designer discount shopping runt Union Square också. Måste erkänna att det även blev flera timmar inne på Niketown..
Det finns så mycket man vill göra och man hinner sällan med allt man planerat. När jag åker tillbaka till NY nästa gång måste jag ta en dag och bara titta på alla byggnader. Jag studerar inte arkitekturhistoria "bara för att", här finns ett intresse och i NY finns det spännande arkitektur som alla vet.

Det blev en del tid i flygplan. När man är van att flyga inom Europa är man även van vid att allt går på bara några timmar. Det gäller inte riktigt i USA.. Vi kom hem i måndags morse och jag kämpade hela dagen med att hålla mig vaken. Jag gav upp kl 20.30 och vaknade igår kl 14.30. Hej jet lag.

Tack mamma för den här underbara, spännande resan! <3

(Bilder kommer)

2 kommentarer:

  1. Tack själv för att jag fick göra den här resan med dig och dina syskon!

    SvaraRadera
  2. Det låter som att ni haft det alldeles, alldeles underbart! Jag är inte ett dugg avundsjuk! ;) Ser fram emot bilderna! Kram

    SvaraRadera