söndag 2 januari 2011

Champagne macarons


I fall någon vill ha receptet på dessa festliga kakor.. macarons (eller makaroner) med champagnefyllning.
Jag hade själv stora svårigheter att hitta ett recept (så jag hittade på ett), möjligen är det bara jag som letat på fel ställe, men jag delar gärna med mig av detta.

Kakorna (vars recept jag inte hittat på utan fått från Elle mat och vin):
110 g mandel
170 g florsocker
2 msk strösocker
90 g äggvita
Eventuellt karamell-/hushållsfärg


Skålla och skala mandeln, låt dem sedan torka (tar ca en timme).
Mixa sedan mandeln fint i en mixer eller matberedare, det som känns lättast. Häll sedan florsockret i mandeln och mixa lite till så allt blandas.
Vispa äggvitorna i en separat skål, ha i lite av strösockret i taget och vispa till ett hårdare skum (typ som när man gör maräng). Vänd sedan i mandel/florsockermixen i äggvitan, var lite försiktig så inte all luft går ur äggvitan. Vänd även i några droppar karamell-/hushållsfärg om ni vill att de ska få finare färg än beige.

Häll smeten i en plastpåse och spritsa ut klickar som är ungefär lika stora som en femkrona på plåtar med bakplåtspapper på. Ytan ska helst vara slät så att kakorna blir finare och inte spricker i ugnen, banka då bara plåten lite i borde så borde de släta till sig lite. Låt de vila i drygt 30 min.

Grädda kakorna längst ner i ugnen på 125 grader (typ 115-120 i varmluftsugn) i ca 20 min.
Ytan ska vara blek men kakorna ska lossa från pappret. Låt kakorna svalna (gärna på ett galler) innan de läggs ihop två och två (som en hamburgare) med kräm emellan.

Champagnekräm (detta är det påhittade):
30 g vit choklad
30 g ljusblockchoklad
ca 0,5 dl grädde
ca 2 msk champagne eller annat mousserat vin

(Anledningen till två sorters choklad är bara för att krämen inte ska ha samma färg som kakan, går även bra med bara vit choklad och karamellfärg. Champagnedosen kan man självklart öka eller minska efter smak).

Värm grädden och champagnen i en kastrull tills första "kok"bubblan dyker upp. Låt det stå en stund och vila medans en del av bubblorna i champagnen försvinner, ca 30-60 min (det inte så noga). Värm på det igen lite försiktig och häll över chokladen som är fint hackad. Rör lite tills chokladen smällt helt. Ställ krämen i kylskåpet för att tjocka till sig lite, detta tar tyvärr ganska lång tid.
Orkar man inte vänta så kan man smeta på krämen mellan kakorna ändå men då behöver kakorna få stå orört för att torka.
Har man ont om tid går det bra att slänga in kakorna i frysen så stelnar krämen fortare.

Kakorna håller inte så länge i rumstemperatur men de trivs bra i frysen!
_________________________________________________
(Jag kan inte förstå att bara var alldeles nyss jag bakade den här typen av kaka för första gången! Jag som mer än gärna äter dem..)

For this recipe in English or French, just ask!

1 kommentar:

  1. Jag är imponerad! De som ska vara så svåra att baka men dina är så fina, så fina, som om du inte gör annat än bakar dessa godingar! Gott nytt år på dig! Kram Helena Melander

    SvaraRadera