måndag 13 augusti 2012

Semester i Kroatien eller "I love carbs-resan"

Nu har jag äntligen varit i Kroatien. Efter att känt min kära vän Sandra (som är kroat) sedan lågstadiet var det verkligen på tiden att jag fick se hennes släkts hemland!
Jag kanske inte blev lika störtförälskad som alla sagt att jag skulle bli, men jag trivs i princip överallt och Kroatien var inget undantag!
Vi hade med oss Sandras syster på färden som först tog oss till deras släkt i Zagreb. Vill ni till Zagreb, och det gör ni det är himla mysigt, och ni inte gillar trängsel så är mitt tips att åka i augusti för staden låg helt öde förutom att allt var öppet.




Efter Zagreb drog vi ner till havet och orten Vodice där vi lånat en lägenhet av en vän till en moster. 40 grader och strålande sol blev en stor kontrast till årets sommar här i Sverige but i liked it! Trots de ca 26 graderna i Adriatiska havet kändes det iskallt när man hoppade ner där helt överhettad.. avsvalkande helt klart.
Vodice är en fin/mysig turistort med massa billig, god mat, liten hamn, söt kyrka och massa turistnöjen! Kan rekommenderas! Och det var glasshimlen för mig, inte riktigt så god som italiensk men den kostade bara runt 7 spänn! Lite skillnad mot de 2,5 euro jag gladeligen pungar ut i Florens eller Nice!
Vi roades oss med annat än att bara stekas i solen. En tur till en nationalpark med badande i vattenfall var en grej och nattliga äventyr bla. till en stor, tydligen känd, nattklubb kallad Hacienda var en annan. (Hacienda som just när vi var där hade en svensk dj på besök vilket betydde fullt ös på dansgolvet till de största hitsen just nu, och just det, nämnde jag att man dansar under stjärnorna?)









På väg bort från havet igen tog vi en liten sväng förbit unescomärkta byn Trogir som ligger nära Split. Åk dit! Sjukt fin ort!




Tacksam mot tjejerna som tog mig till ett nytt land, lärde mig en del av språket och tolkade resten! Over and out från den resan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar